Παρασκευή 21 Σεπτεμβρίου 2012

Η ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ερευνητική δημοσιογραφία

Μιχάλης Στρατάκης
Γερμανός, 2007
233 σελ.

«Μέχρι πριν από λίγα χρόνια η δημοσιογραφική έρευνα εθεωρείτο περίπου ρεπορτάζ, ή "αναλυτικό ρεπορτάζ" όπως πολλοί τη χαρακτήριζαν.
Μετά την έκρηξη των ιδιωτικών ραδιοτηλεοπτικών μέσω ενημέρωσης, άρχισε να εξελίσσεται σε "αυτόνομο" δημοσιογραφικό είδος καθώς οι ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί έπρεπε να ανακαλύψουν ένα νέο είδος δημοσιογραφικού λόγου, για να γεμίζουν το ειδησεογραφικό πρόγραμμα τους, μια και τα δελτία ειδήσεων δεν τους παρείχαν την ποσότητα των θεμάτων που απαιτούνται.
Έτσι η δημοσιογραφική έρευνα αποσυνδέθηκε από το ρεπορτάζ και παραδόθηκε στους δημοσιογράφους για "καλλιέργεια".

Πριν περάσουν πολλά χρόνια η "καλλιέργεια" απέδωσε σημαντικούς καρπούς και πλέον η έρευνα ασκείται από εξειδικευμένους ερευνητές δημοσιογράφους, όχι μόνο για λογαριασμό των ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης, αλλά και για λογαριασμό των έντυπων μέσων.
Σ’ αυτό συνέβαλε και το γεγονός της πληροφορικής και επικοινωνιακής επανάστασης, που εξασφάλισε στο δημοσιογράφο ασύνορες δυνατότητες πρόσβασης σε πληροφορίες, κάτι που στο, όχι απώτερο, παρελθόν φαινόταν πολύ μακρινό όνειρο.
Σήμερα η ερευνητική δημοσιογραφία δε χωράει στα καλούπια του χθες. Μέρα με τη μέρα επεκτείνεται σε μεγαλύτερα μήκη και πλάτη, προσεγγίζοντας και τον παραμικρό χώρο της δράσης και του προβληματισμού του ατόμου και της κοινωνίας.
Κυρίαρχοι στόχοι της είναι η σε βάθος ενημέρωση της κοινής γνώμης για ζητήματα τα οποία το ρεπορτάζ καλύπτει μόνο επιδερμικά, η αποκάλυψη της αλήθειας, η παρακίνηση της κοινωνίας σε δράση και η αφύπνιση των κοιμώμενων συνειδήσεων καθώς και των αρμοδίων που φέρουν την ευθύνη για τη συσσώρευση προβλημάτων και για την επικυριαρχία του αδίκου επί του δικαίου.
Στις σελίδες του βιβλίου οι νέοι δημοσιογράφοι θα βρουν όχι "μέθοδο άνευ διδασκάλου" για την έρευνα, αλλές κάποιες πληροφορίες που μπορεί να τους βοηθήσουν να μπουν στο χώρο της δημοσιογραφικής έρευνας, κατά τρόπο που να προστατεύσει την αξιοπιστία τους.
Πρόκειται για πληροφορίες που αποτελούν την αποσταγματοποίηση μιας πολύχρονης θητείας στην έρευνα, θητείας που άρχισε όταν ακόμα η δημοσιογραφική έρευνα εθεωρείτο περίπου ρεπορτάζ».
Μιχάλης Στρατάκης

1 σχόλιο:

  1. ΘΑΝΑΣΗΣ ΘΥΜΙΟΠΟΥΛΟΣ.

    www.athanasios.thimiopoulos.com.....GOOGLE

    ΑΠΟ ΤΟ 1973 ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΟΥ ΒΙΒΛΙΟ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΣΑ ΝΑ ΒΡΩ ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΟΙΚΟ ΕΚΔΟΤΙΚΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΠΩ ΟΝΜΑΤΑ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΣΑΛΟΝΙΚΑ ΗΡΘΑ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΣΕ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΚΑΙ ΚΕΙΜΕΝΑ ΒΙΒΛΙΩΝ ΜΟΥ.

    ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΛΕΝΕ ΝΑΙ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΟΧΙ....ΚΙ ΗΓΩ ΤΣ ΑΠΑΝΤΩ. ΝΑ ΣΥ ΒΑΛ Η ΓΑΙΔΑΡΟΥΣ ΗΚΕΙΝ ΑΠ ΟΧ..

    ΦΥΣΙΚΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ 4Ο ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΤΑΦΕΡΑ ΝΑ ΚΑΝΩ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΜΟΥ ΣΕΛΙΔΑ ΟΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΟΛΟΙ ΑΝΑ ΤΗ ΓΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΜΟΥ ΜΟΝΟ ΜΕ ΕΝΑ ΕΥΡΩ.

    ΚΑΙ ΝΑ ΓΙΑΤΙ ΓΡΑΦΩ ΣΤΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΜΠΛΟΚ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΦΗΜΙΖΩ ΤΗΝ ΣΕΛΙΔΑ ΜΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕΣΩ ΧΡΥΣΟΣ ΟΔΗΓΟΣ Κ.Λ.Π. ΠΑΠΑΓΑΛΑΚΙΑ....ΠΟΥ ΜΟΥ ΣΤΕΛΝΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑΚΙΑ...

    Η ΣΕΛΙΔΑ ΑΥΤΗ ΘΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑ ΤΟΥ ΜΟΥ.

    ΜΠΕΣ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΕΣΩ ΓΚΟΓΚΛΕ ΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΥ Η ΜΕ ΕΝΑΝ ΤΙΤΛΟ ΒΙΒΛΙΟΥ ΜΟΥ ΟΠΩΣ ΤΟ...ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΚΑΛΥΒΑ ΚΑΗΚΕ...ΣΥΜΜΟΡΙΤΟΠΟΛΕΜΟΣ 1947.

    ΑπάντησηΔιαγραφή